Toen je startte als ondernemer begon je klein. Het was nog niet nodig om een compleet boekhoudsysteem te gaan gebruiken. Die enkele factuur die je stuurde kon je wel in Excel maken. En die paar facturen die je ontving voor je Office pakket bewaarde je wel in een mapje in je email.
Maar nu is je onderneming inmiddels zo gegroeid dat je iedere maand wel meerdere facturen stuurt. En mogelijk maak je meer kosten, wat betekent dat er geen overzicht meer is in jouw mapje met inkomende facturen in je mailbox.
Je houdt links en rechts wel wat lijstjes bij en doet je best iedere maand een overzichtje te maken van je omzet en je kosten.
Diep van binnen heb je het gevoel dat je administratie een rommeltje is. Je vindt dat het tijd wordt om de boel te gaan ordenen, zodat er weer overzicht komt.
En daar is dan ook meteen dat stemmetje in je hoofd met vragen, zoals…
Hoe pak ik dat aan?
Welk systeem is handig om te gebruiken?
Ik werk zelf graag met Moneybird, één overzichtelijk systeem voor de hele administratie. Binnenkort zal ik hier wat uitgebreider over vertellen.
Uiteraard zijn er veel verschillende boekhoudsystemen. Het is daarom goed om uit te zoeken welk systeem voor jou fijn werkt en wat jouw onderneming nodig heeft.
Plan een dag(deel) in en ga na hoe jouw administratieproces nu loopt. Kijk op welke punten er verbetering mogelijk is. Ruim op en automatiseer waar mogelijk.
Door meer overzicht en structuur in je administratieproces te creëren werk je aan een professionele onderneming!